Zondag 28 april 2013

Vandaag gaat de wekker af. We moeten om 11:30 uur in de Galleria dell’Accademia in Florence zijn, dus moeten we op tijd opstaan. Douchen, ontbijten en tegen 10 uur zijn we op weg. De dag begint fris en bewolkt, dus de jas gaat nog aan.

Als we Florence naderen is het een kwestie van een parkeerplaats vinden. Na enkele rondjes vinden we een parkeergarage. Vanaf daar is het ongeveer 20 minuten lopen naar het museum. Thuis hebben we al kaartjes gekocht voor het museum, dus hoeven we gelukkig niet in die hele lange rij voor de kassa te staan. We zijn een half uur te vroeg, maar we mogen gewoon naar binnen. Er is geen garderobe, dus nemen we de verboden rugtas maar mee.

Eenmaal in het museum gaan we gauw op zoek naar de David van Michelangelo. Dit is eigenlijk het enige kunstwerk in het museum dat de moeite waard is, maar Rianne heeft er op de middelbare school zoveel tijd aan besteed, dat ze hem toch per se in het echt wil zien. Het is een indrukwekkend beeld. Rianne vindt dat David toch wel erg grote handen heeft, Gerben vindt dat het beeld een kleine piemel heeft. Er mogen geen foto’s gemaakt worden, maar we doen het lekker toch. Na het beeld bewonderd te hebben, lopen we nog rond in de rest van het museum. Verschillende werken van Michelangelo staan tentoongesteld, maar er staat niets bekends. We zijn dus snel weer buiten.

Na het museum lopen we naar de San Lorenzo kerk. We lopen er een rondje omheen en vervolgen onze weg naar de Duomo. Natuurlijk moet je weer betalen om naar binnen te mogen, maar deze keer slaan we over. Van buiten is het gebouw ook al heel indrukwekkend. Hierna lopen we verder naar de Palazzo Vecchio.

Na foto’s gemaakt te hebben, gaan we verder naar de Ponte Vecchio. De brug schijnt in WOII op bevel van Hitler himself gespaard te zijn gebleven. We lopen naar de volgende brug om vanaf daar foto’s te maken van de bijzondere brug. Daarna lopen we door naar Piazza de Pitti. Het weer klaart op en de jassen kunnen uit. Naar dit warme zonnetje waren we op zoek!

Om 15:00 uur moeten we in de Galleria degli Uffizi zijn, maar het is pas half 2. Eerst dus maar eten. We nemen plaats bij een restaurantje en bestellen allebei een ciabatta. Die zien er hier iets anders uit dan in Nederland, maar daarom zeker niet minder lekker. Na gegeten te hebben lopen we over de Ponte Vecchio naar de Santa Croce. Hier liggen onder andere Michelangelo en Machiavelli begraven. We hebben geen tijd om naar binnen te gaan, dus bekijken het gebouw alleen van buiten.

We lopen terug naar de Galleria degli Uffizi. We gaan in de rij staan waar we onze voucher kunnen omruilen voor toegangskaartjes. Daarna lopen we naar de rij voor gereserveerde kaarten, de rij voor de kassa is wederom veel langer. We mogen naar binnen en moeten dit keer wel de rugtas inleveren. We lopen het museum in en zien verschillende beelden en schilderijen. Al gauw komen we in de zaal waar de Geboorte van Venus hangt. We maken stiekem een foto en lopen dan verder. Er is erg veel te zien. Onze voeten beginnen pijn te doen, dus we blijven niet te lang stil staan. Als laatst bezoeken we nog een deel van het museum met schilderijen van Nederlandse schilders, maar de enige bekende is Rubens.

Na een hele dag wandelen zijn we er wel klaar mee en lopen weer terug naar de auto. We besluiten binnendoor naar het appartement te rijden, zodat we onderweg in Greve in Chianti kunnen stoppen om te eten. Het is een klein dorpje met een sfeervol plein. Op een terras eten we allebei een pizza en gaan dan weer terug naar het appartement. Het binnendoorweggetje is erg bochtig, maar Gerben scheurt er als een coureur doorheen. Rianne probeert van het uitzicht te genieten, terwijl ze zich stevig vasthoudt.

Morgen schijnt het zonnig en warm te worden. San Gimignano en Volterra staan op het programma.