Donderdag 4 augustus

Vandaag gaat de wekker vroeg; 6:30 uur. We kleden ons aan, pakken de spullen vast in en zitten dan om 7:00 uur als een van de eersten aan het ontbijt. Twintig minuten later weer naar de kamer, laatste spullen pakken en naar de auto. 7:45 uur kunnen we meteen de veerpont in rijden. We vinden een zitplaats bij het raam en de komende anderhalf uur proberen we ons te vermaken. Even kijken op het dek, even tv kijken en dan komen de kleurboeken op tafel.

9:30 uur rijden we het vasteland in Killini op. We rijden een uur via de Griekse “snelweg” naar Olympia. (Op een Griekse snelweg kom je stoplichten tegen, haal je op de tegenliggende weg over de dubbele doorgetrokken streep in en kom je op de vluchtstrook mensen zonder helm op een scooter tegen). In Olympia hebben ze geld te besteden: schone, overzichtelijke straten, nette wegen, voldoende parkeerplaatsen.

We parkeren de auto en lopen dan naar het museum van de Oude Olympische Spelen. Het is niet groot, maar wel interessant. Er staan verschillende vondsten tentoongesteld en er wordt uitgelegd hoe de Olympische Spelen zijn ontstaan. Veel potten met afbeeldingen van verschillende sporten, harnassen, schilden, prijzen etc.

Na dit museum lopen we door naar de opgravingen. Voor de kinderen is het iets te warm, dus Gerben en Rianne wisselen elkaar af. Afzonderlijk zien we verschillende opgravingen, waaronder de tempel van Zeus, Destijds stond hier een altaar, een van de zeven klassieke wereldwonderen. Verderop liggen het altaar en de tempel van Hera, hier wordt de Olympische vlam aangestoken.

Vervolgens lopen we verder naar het museum van de archeologische vondsten in Olympia. Hier worden ook weer veel vondsten tentoongesteld. Ook de meiden zijn geïnteresseerd.

Na dit bezoek is het tijd om te lunchen. We nemen plaatst bij een restaurantje. Voor 30 euro zijn we klaar, dat lukt in Nederland niet. Daarna lopen we door naar het museum van Archimedes. De kinderen kunnen er allerlei proefjes doen en er is een aardige mevrouw die alles goed uitlegt. De laatste hoek gaat over wiskundige berekeningen, dat is nog wat te moeilijk voor Isis en Celeste (en voor moeders te lang geleden).

Gerben koopt nog een T-shirt als aandenken en dan lopen we naar de auto. We rijden weer richting Killini. Volgens traditie missen we weer eens een afslag. Na een kleine omweg rijden we weer op de goede weg en moeten dan nog tanken. Helaas net zo duur als in Nederland…

Om 16:45 uur rijden we de veerpont weer in, maar deze keer mag alleen de bestuurder de auto parkeren, dus Rianne en de kinderen mogen te voet de pont op. Eenmaal aan boord wordt er ineens op mondkapjes gecontroleerd. Ook wordt er een bandje afgespeeld met de veiligheidsvoorschriften. Dat was vanmorgen allemaal niet… IJverige crew zeker. Isis en Celeste sluiten nog vriendschap met twee Griekse meisjes: Athasia (6) en Maria (2). Ze delen hun kleurplaten en stiften met de meisjes, en zo wordt de lange tocht voor iedereen iets dragelijker ?

Tegen 19:30 uur zijn we weer bij het hotel en schuiven meteen aan voor het diner. Daarna spelen de kinderen nog op het strand. Je zou denken dat ze wel moe zijn, maar slapen willen ze niet… Morgen maar weer een rustig dagje.