3 augustus 2010 Stockholm

We hadden de wekker op 08:15 uur gezet, maar waren al eerder wakker. De gordijnen houden niet al het licht tegen en het is even wennen in het hotel. We staan dus om 8 uur al op. Douchen, aankleden en we gaan met onze ontbijtvouchers op weg naar het winkelcentrum. We kunnen vanuit het hotel het winkelcentrum in en daar bij een restaurantje gebruik maken van het ontbijtbuffet. We eten broodjes met jam en ham en we eten een gekookt eitje. Een glaasje jus d’orange en voor Gerben nog koffie.

Na het ontbijt lopen we naar de metro, die ook aan het winkelcentrum vastzit. Daar laden we chipkaarten op met een 3-dagen kaart en gaan dan met de metro naar het centrum van Stockholm. De rit in de stille metro duurt ongeveer 20 minuten. We stappen uit bij centraal station en moeten dan vier roltrappen op om weer buiten te komen.

Als eerst lopen we naar Gamla Stan. Onderweg kijken we vast in wat souvenirwinkeltjes. Gamla Stan is de oude middeleeuwse stad. We zien het koninklijk paleis en gekleurde huizen. Tegen 11 uur sms’t Krister dat hij zo pauze heeft. We spreken af bij Slussen en mogen dan op het dak van Krister z’n werk van het uitzicht genieten. We nemen wat foto’s en gaan dan weer met de lift naar beneden. Krister leidt ons naar de metro waarmee we weer op een luie manier naar Gamla Stan gaan.

Op Gamla Stan bezoeken we het middeleeuws museum. Dit is gratis en toont een middeleeuwse stadswal. Ook is er nog een oud schip en er wordt van alles uitgelegd over het middeleeuwse Stockholm. Na het museum lopen we verder richting de nieuwe stad. Daar lunchen we bij een Amerikaans restaurantje. Ja, we zijn onze vakantie van vorig jaar nog niet vergeten en zouden graag nog eens terugwillen. Gerben eet een ciabatta met kip, Rianne een ceasar salad. Volgens Amerikaans gebruik kunnen we onze drankjes gratis hervullen.

Na de lunch nemen we een kijkje in het warenhuis van Stockholm. Bedenk een duur merk en het is er. Het doet denken aan LaFayette in Parijs, maar haalt het daar bij lange na niet bij. Na het warenhuis kijken we nog in een souvenirwinkeltje en lopen dan naar Östermalmstorg. Daar is een grote overdekte markt met allerlei soorten eten. Na daar rondgekeken te hebben pakken we de metro terug naar het hotel. Rond 15:30 uur komen we daar aan. Nog even lezen en slapen, tot we wakker schrikken van het sms’je van Hermine.

Tegen 17:00 uur zijn Hermine en Krister in het winkelcentrum. Daar eten we samen in de food court. Een plein met veel tafeltjes en eromheen vele soorten eten. Krister kiest voor de kebab, Hermine neemt een pannenkoek met ijs en wij nemen Mexicaanse tapas. Hermine en Krister verbazen zich als we het niet opkrijgen.

Na het eten lopen we naar de bioscoop. Er zijn nog plaatsen voor Inception. Krister gaat weer naar huis, want zijn moeder is op bezoek vanuit Denemarken. Wij gaan dus met z’n drieën naar de film. Ook de tweede keer was het weer zeer vermakelijk en nu iets beter te begrijpen. Na de film brengen we Hermine thuis en daar drinken we nog wat en praten nog met Krister z’n moeder. Erik wordt heel even wakker, dus die zien we ook nog even met z’n lachebekje.

Rond 22:00 gaan we weer naar het hotel om het verslag te tikken. Morgen mogen we ietsje langer slapen en gaan dan waarschijnlijk naar het historisch museum.

[ngg_gallery=55;
width=800;
height=600]

Door admin

2 gedachten over “Gerben en Rianne in Kopenhagen en Stockholm”
  1. Leuk verslag! Er zitten ook weer mooie foto’s tussen! Jammer dat er niet echt bij staat wat, wat nu is (al is het e.a. wel uit de tekst af te leiden).

Erik is wel een flinke baby!

Ben alleen nog wel benieuwd hoe het nou is afgelopen met de broodjes zonder mes!

2. Ja, ik zou eigenlijk bij elke foto de title in moeten vullen…..

We hebben de broodjes met onze handen opengemaakt, daarna met onze vinger door pasta/pindakaas pot en dat zo op de broodjes gesmeerd :P