Zondag 12 augustus 2012
Grand Canyon

Deze ochtend op het programma: the geology walk. Deze tour begint om 9:30 uur, dus we zitten op tijd aan het ontbijt. Het stelt niet veel voor, maar goed, het is voedsel. We rijden richting de canyon. Bij de ingang moeten we weer onze annual pass laten zien (met identificatie) en worden vervolgens bedankt in het Nederlands. De ranger probeert ook nog ‘graag gedaan’ uit zijn strot te krijgen, het lukt hem aardig, maar als Rianne het nog eens laat horen vindt hij het toch wel moeilijk om echt goed te zeggen. De ranger vindt ‘graag gedaan’ op ‘croc-odile’ lijken.

We rijden verder naar het geologisch museum. We kijken even rond en sluiten dan aan bij de ranger die de rondleiding geeft. Het is een wandeling van ongeveer 40 minuten langs de rand van de canyon. Hij vertelt over verschillende steensoorten: limestone, sandstone, schist and shales (pin ons niet vast op de spelling). Verder gaat het nog over erosie, global warming en platentektoniek. Hij vertelt ook nog dat er jaarlijks ongeveer 5 miljoen mensen naar de Grand Canyon komen. Gemiddeld 5 van deze mensen vallen hun dood tegemoet in de canyon. Gemiddeld 11 van de 5 miljoen sterven doordat ze getroffen worden door de bliksem. Hij waarschuwt dus ook dat je echt dekking moet zoeken als het begint te onweren. We kunnen de wolken zich deze ochtend al zien opbouwen.

Na de rondleiding gaan we met de shuttle bus verder naar punten waar je met de auto niet mag komen. In deze bus zit een chauffeuse die haar werk erg serieus neemt. Bij de achterste deuren mag je niet staan, omdat de deur dan tegen je aan kan komen. Ze rijdt dus ook niet verder voordat de mensen van die plek afgaan. (Je kunt ze natuurlijk ook pijn laten voelen, dan gaan ze vanzelf wel opzij). Als ze iets wil vertellen over overstapplaatsen eist ze stilte in de bus (terwijl de meeste mensen dit verhaal al 20 keer gehoord hebben vandaag). Als er tijdens de rit automobilisten stil staan om een elk te fotograferen, roept ze naar buiten dat het verboden is om stil te staan. Woorden als ‘harassment’ en ‘animal paparazzi’ vallen geregeld. Tot slot belt ze maar de parkcops om deze mensen te laten wegsturen/beboeten/oppakken.

[hana-flv-player
video=”https://www.glaan.nl/blog/wp-content/uploads/2012/09/GrandCanyon.flv”
description=”Grand Canyon”
splashimage=”https://www.glaan.nl/blog/wp-content/gallery/2012_08_12/IMG_0181.jpg”
/]

Na dit avontuur nemen we de shuttle bus naar het visitor center om daar over te stappen op een andere bus. Voordat deze bus vertrekt, maken we hier ook weer wat mee. Van een grote groep Japanners beginnen er twee ruzie te maken. Ze mogen niet mee van de chauffeuse en ook zij belt de parkcops. (De Japanners klinken trouwens echt als de Japanse poppetjes in South Park). Rond half 12 begint het te onweren en te regenen, het wordt ook meteen erg koud. We besluiten te gaan lunchen en wat rond te kijken in een winkeltje. We hebben onze vesten niet meegenomen en het is toch wel koud in een korte broek en een hemdje. De lange rijen bij de shuttle bus helpen ook niet echt mee. We gaan dus weer terug naar de auto om terug te gaan naar het hotel. Daar trekken we iets warmers aan en gaan tegen 16:00 uur weer richting de canyon.

[hana-flv-player
video=”https://www.glaan.nl/blog/wp-content/uploads/2012/09/Beest.flv”
description=”Beest”
splashimage=”https://www.glaan.nl/blog/wp-content/gallery/2012_08_12/IMG_0190.jpg”
/]

We nemen weer de shuttle bus naar enkele uitkijkpunten en tegen 18:00 uur gaan we terug naar het dorp om te eten. Na het eten rijden we weer naar de canyon om het avondprogramma bij te wonen.

We rijden naar het WiFi-point amfitheater en wonen daar een presentatie bij over bedreigde diersoorten. We hebben ons vergist in de tijd en komen dus vijf minuten te laat aan. Desalniettemin was het best de moeite waard, hoewel het astronomie programma in Bryce Canyon leuker was. De lucht is best helder en tijdens de presentatie zien we af en toe een vallende ster. Als de presentatie is afgelopen proberen we nog wat foto’s te maken. Het lukt redelijk. Helaas begint het weer bewolkt te worden, waardoor we weinig sterren meer zien. We rijden dus maar weer terug naar het hotel. Morgen vertrekken we richting Holbrook, onderweg hopen we een krater te zien en bij Holbrook bezoeken we het Petrified Forest.

Avondeten:

Savonds:
[ngg_gallery=79]

Door admin

2 gedachten over “Gerben en Rianne in West USA”
  1. Zo, alles gelezen en bekeken!
    Bryce is wel erg mooi om te zien, net als monument valley! Zeker met zonsop- of ondergang.
    De modderpoelen en zwavelputten uit Yellowstone herken ik wel (maar dan uit Nieuw-Zeeland), ik ruik ze ook weer als ik de beschrijving lees.
    Ik mis wel foto’s van eten. ;-)